تصویر گران ترین ومدرن ترین هواپیمای جنگی جهان
هواپيماي جنگي چند كاره و ضد رادار "اف-‪Joint Strike Fighter)"۳۵‬ ‪Lightning 2‬ ‪ (F-35‬با سرمايه‌گذاري مشترك و ‪ ۲۷۶/۵‬ميليارد دلاري آمريكا، كانادا، انگليس، ايتاليا، هلند، استراليا، نروژ، دانمارك و تركيه در حال توليد است. سنگاپور و اسراييل در اين طرح مشاركت دارند اما هنوز هزينه‌هايي متقبل شده را پرداخت نكرده‌اند.

 


گران قيمت‌ترين هواپيماي جنگنده جهان كه با سرمايه‌گذاري مشترك ‪ ۹‬كشور جهان توليد مي‌شود نخستين پرواز آزمايشي خود را با موفقيت انجام داد.


به گزارش خبرگزاري رويترز، هواپيماي جنگي چند كاره و ضد رادار "اف-‪Joint Strike Fighter)"۳۵‬ ‪Lightning 2‬ ‪ (F-35‬با سرمايه‌گذاري مشترك و ‪ ۲۷۶/۵‬ميليارد دلاري آمريكا، كانادا، انگليس، ايتاليا، هلند، استراليا، نروژ، دانمارك و تركيه در حال توليد است. سنگاپور و اسراييل در اين طرح مشاركت دارند اما هنوز هزينه‌هايي متقبل شده را پرداخت نكرده‌اند.

شركت آمريكايي "لاكهيد مارتين"، نخستين تامين‌كننده وزارت دفاع آمريكا، طراحي و ساخت سه مدل از اين هواپيماي فوق پيشرفته را بر عهده گرفته است.

نخستين نمونه جنگنده "اف-‪ ،"۳۵‬روز جمعه در آسمان تگزاس به پرواز درآمد و به رغم موفقيت نسبي، مجبور شد به علت يك پيغام هشدار مربوط به سامانه كنترل سرعت و ارتفاع هواپيما، به جاي زمان پرواز تعيين شده ‪۶۰‬ دقيقه‌اي، پس از ‪ ۳۸‬دقيقه پرواز به زمين بازگردد.

قيمت ارزان‌ترين مدل جنگنده جديد "اف-‪ ۴۵ "۳۵‬ميليون دلار و قيمت گران‌قيمت‌ترين مدل آن با قابليت پرواز عمودي و نيز فرود روي ناوهاي هواپيمابر، ‪ ۶۰‬ميليون دلار اعلام شده‌است.

شركت "لاكهيد مارتين" براي ساخت اين جنگنده خود با چندين شركت قطعه‌ساز آمريكايي ديگر قرار داد بسته‌است و به طور مثال يكي از دو موتور اين جت توسط شركت "يونايتد تكنالوجيز" و موتور ديگر آن با همكاري "جنرال موتورز" و "رولز-رويس" توليد مي‌شوند.

"لاكهيد مارتين" در سال ‪ ۲۰۰۱‬و پس از ‪ ۵‬سال رقابت با شركت "بويينگ" موفق شده بود در مزايده تعيين توليدكننده اين جت فوق پيشرفته، به پيروزي برسد.

در پرواز آزمايشي روز جمعه، اين هواپيما تا ارتفاع ‪ ۱۵‬هزارپايي اوج گرفت و با انجام مانورهاي خاص، سامانه‌هاي كنترل، هدايت و نيز موتور آن مورد آزمايش قرار گرفتند. دومين پرواز آزمايشي اين هواپيماها در روزهاي آينده انجام خواهد شد.

پيش‌بيني مي‌شود هواپيماي "اف-‪ "۳۵‬در آينده جايگزين گستره وسيعي از جنگنده‌هاي قديمي‌تر از جمله هواپيماهاي "اي-‪" ،"۱۰‬اف-‪" ،"۱۶‬اف/اي-‪،"۱۸‬ "هورنت" و جنگنده‌هاي عمودخيز "هرير"(‪ (Harrier‬انگليس شود.

وزارت دفاع آمريكا تا سال ‪ ۲۰۲۷‬در مجموع دو هزار و ‪ ۴۴۳‬عدد از اين جت جنگنده جديد را براي نيروي هوايي، نيروي دريايي و نيروي زميني ارتش آمريكا خريداري خواهد كرد و انگليس و ساير كشورهاي حاضر در اين طرح نيز تا سال ‪ ۲۰۱۴‬استفاده از اين جنگنده در ارتشهاي خود را آغاز مي‌كنند.

پيش‌بيني مي‌شود در نهايت ‪ ۳‬هزار و ‪ ۱۰۰‬فروند از اين هواپيما در ارتشهاي كشورهاي حاضر در اين طرح به خدمت گرفته شوند و ‪ ۲‬هزار فروند ديگر از آنها نيز به ساير كشورها جهان فروخته شوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 تير 1394برچسب:, | 14:20 | نويسنده : MiLAD |